Sejlbådsferie Sejlbåd
Flodbådsferie Flodbåd
Søg efter sejlbåd
I det centrale Dalmatien ligger Split - byen er et fremragende udgangspunkt for en sejlerferie ud i områdets berømte skærgård med øer som Hvar, Brac og Vis. Den romerske kejser Diocletian byggede et palads her, fordi øerne i dette område er beskyttet af det azurblå hav på den ene side og af høje majestætiske bjerge på landsiden.
Lagoon 39 er en favorit blandt flere anmeldere - det er der en række forskellige årsager til, herunder dets innovative design, interessante detaljer og fine sejlegenskaber. At det så også er et smukt fartøj sætter prikken over i'et.
Oplev den dejlige ferieø Mallorca ombord på en sejlbåd eller katamaran. Her er smukke laguner at besøge, klart blåt hav at bade i og hyggelige barer og restauranter, hvor du kan nyde tapas og sangria i den svalende skygge. Lidt syd for Mallorca ligger Cabrera-øerne, et smukt naturreservat som er et must-see på en sejlerferie.
Smukke laguner, hyggelige græske taverner og turkisblå vand er bare nogle af tingene, som du finder på en sejlferie i Grækenland. Her er mulighederne mange, om du enten er til historiske byer, lækre badestrande eller ø-hop.
Oplev det mange kalder det bedste sejlområde i verden – sejlerferie ved British Virgin Islands. Afstanden mellem de forskellige øer er kort, der er et væld af smukke ankerpladser og spændende snorkling steder, og så er området beskyttet mod vind og vejr.
Istriens hemmelige og uopdagede perler
Jorden består af 70 % vand, så det kan være svært at finde en destination, der opfylder alle dine ønsker, når du vil afsted på en fantastisk sejlerferie. Derfor har vi udvalgt nogle destinationer, som danner rammer for et ægte sejleventyr og måske kunne være noget for dig.
Tag på en uges oplevelsesrejse i det fantastiske azurblå hav omkring De Ioniske Øer i Grækenland.
En sejlerferie ved Lefkas byder på oplevelser for hele familien med snorkeling i grotter, kulturelle udflugter til klostre og afslapning på kridhvide sandstrande. Indsnus den græske atmosfære på en restuarant ved en af de lokale tavernaer.
Sejl på et eventyr i Fransk Polynesien - du kan enten vælge at sejle selv eller booke en kahyt på en sejlbåd eller katamaran hos Svendborg Sejlerskole. Fransk Polynesien er et område på størrelse med hele Europa, som består af 118 øer i det sydøstlige Stillehav. Klik på billedet for mere info.
Abaco er en af Palma´s mest besøgte barer – en fantastisk bar i centrum af Palmas gamle bydel – og den er et must at besøge. Med en meget varieret cocktail liste og en fantastisk udendørs terrasse er det en helt enestående måde at tilbringe en sommeraften med vennerne.
Oplev det ioniske øhav i Grækenland fra Lefkas til Ittika. Svendborg Sejlerskole arrangerer to sejlerrejse i slut august/start september 2015. Der er skipper med på båden, så sejlerfaring er ikke nødvendig - få en oplevelse for livet og nyd smuk sejlads i det bedste sejlområde i Grækenland.
Har du en drøm om at opleve Caribien, Middelhavet eller andre eksotiske steder ombord på en sejlbåd? Måske du ikke føler, at du har den nødvendige sejlerfaring eller måske du bare ønsker en sejlerferie, hvor du har mulighed for at slappe helt af. Løsningen er at leje en skipper!
Har du også prøvet at sidde og se en film og tænke: "Der vil jeg hen på sejlferie"? Så er du ikke den eneste.
Rigtig mange skønne sejldestinationer lægger kulisse til store biograffilm, så det er slet ikke nogen dårlig idé at finde inspiration til din næste sejlferie i filmenes verden.
I oktober måned var vi i Kroatien for at se og prøve de nye motorkatamaraner fra Moorings. Der var vind i håret og sus i kinderne, da de hurtige katamaraner blev prøvet af! Klik på billedet for mere info.
Øen Hvar – dronningen af de dalmatiske øer.
Takket være det milde klima – varme vintre og behagelige somre kommer her mange gæster som er tiltrukket af den intense Middelhavs natur, rige traditioner og arkitektur og natteliv.
Få 4 simple tips til at hjælpe med at passe på din favoritdestination, så den bliver ved med at være dejlig at besøge.
Ved rejser til eksempelvis Tyrkiet, samt lande udenfor EU, skal du være opmærksom på, at du ikke er dækket af den offentlige sygesikring. Hjemrejse aldrig dækket af det offentlige. Bådens forsikring dækker ikke forsætlige skader eller skødesløshed, ligesom personerne ombord, personlige ejendele og ansvar ikke er omfattet af forsikringen. Seatravel tilbyder derfor en separat ferie/rejseforsikring, samt afbestillingsforsikring der dækker ved sygdom inden feriestart.
For en sejlerferie skal skipper have mindst duelighedsbevis i sejlads samt sejlerfaring. I god tid inden sejlerferien uploader man kopi af sejlerbevis, udfyldt sejlerfaringsskema, crewliste og kopi af pas for skipper til os. Vi sender det derefter til basen, som udfærdiger et særligt bevis for dig, den lejede båd og uge. Ved at sende papirerne derned i god tid mindskes risikoen for unødig ventetid i forbindelse med ”papirnusseriet”. For sejlerferie i Kroatien kræves der desuden, at 1 person ombord har VHF-bevis eller det nye SRC-bevis. Har man ikke de nødvendige sejlerpapirer eller erfaring eller måske føler sig lidt usikker på en sejlads i et fremmed farvand, kan man leje en skipper til at sejle for sig.
Husk at medbringe originale sejlbeviser på basen – også selv om disse er fremsendt længe inden til Seatravel. De lokale myndigheder kræver at man fremviser originale sejlbeviser for at kunne få båden udleveret.
Pak let og sporty – helst i bløde tasker. Selvom bådene er rummelige og godt indrettede, er det vanskeligt at stuve kufferter væk i en båd. Vær opmærksom på, at I ikke kan opbevare bagagen på basen, hvis I kommer tidligere end det anførte tidspunkt.
Den bedste og billigste måde at komme fra lufthavnen til basen er ved at gå ind på lufthavnens hjemmeside og bestille transfermuligheder der. Du kan finde basens adresse ved at trykke på linket i en af de mails du har fået fra os.
Ved ankomsten henvender I jer på basens kontor, hvor de sidste papirer udleveres og underskrives. Der gives ved ankomsten en god og grundig instruktion i bådens brug m.m. af basens personale på godt engelsk. Lad skipper og co-skipper deltage i denne instruktion – der gives mange informationer, og to personer hører og opfatter mere end kun én person - og for mange personer kan give forvirring.
Instruktionen er en vigtig del af sejlerferien, for ikke kun bådens indretning og funktion vises og afprøves. Hvis der er noget, som I er usikre på, så bliv ved med at spørge basepersonalet. Det er meget nemmere at få instruktionen inden man forlader basen. I kan evt. også spørge instruktørerne om alle deres tips og gode råd til ankerpladser, hyggelige steder at besøge, bade- og snorklesteder og meget mere. Gå selv båden godt igennem – det er nemmere at få klaret eventuelle mangler inden starten fra basen, end når man opdager det undervejs.
Ankommer I efter basens lukketid, så informer i god tid. Anfør flynummer og ankomsttidspunkt på crewlisten. Basens personale kan så lægge en nøgle til båden til jer, så I kan gå ombord for natten. Gennemgang af båden vil ske næste morgen, når basen åbner. Bemærk dog, at de fleste baser har lukket søndage, men ved de, at I først ankommer efter lukketid lørdag aften, vil en person komme hen til jer søndag morgen. Det kan koste et ekstra gebyr at overtage båden om søndagen.
Ofte er det muligt at tilkøbe tidlig overtagelse, typisk kl. 13-14:00. Gæster som har tilkøbt dette bliver prioriteret, og det betyder også, at de som ikke har tilkøbt tidlig overtagelse, ikke kan forvente at få adgang til båden tidligere end normalt. Hos de firmaer, som ikke tilbyder tidlig overtagelse som et tilvalg, kan man evt. kontakte dem telefonisk (Telefonnummer findes på linket til: ”Om udgangshavnen” i din ordrebekræftelse) på overtagelsesdagen omkring kl. 11:00 -11:30. På dette tidspunkt har de fået et overblik over hvornår båden kan forventes klar til overtagelse. Hverken Seatravel eller charterfirmaet kan sige noget om muligheden for at overtage båden tidligere før dette tidspunkt, da båden først skal retur og afleveres af dem som har lejet båden i ugen inden.
På båden findes der sengelinned, alm. håndklæder og viskestykker inkluderet i prisen eller komfortpakken (husk at tjekke at der er nok til alle). Hos enkelte firmaer betales særskilt for linned og håndklæder. Tjek din ordre eller ring ind og spørg os, hvis det skulle være uklart.
Redningsveste findes ombord. Det anbefales dog, at man inden afsejling kontrollerer, at der er veste, som passer til alle ombord. Andre størrelser udleveres gerne af basepersonalet. Til mindre børn anbefaler vi, at egen vest medbringes. I vil ofte opleve, at redningsvestene er af den store og klodsede type, som vi kender fra færger - se billede nedenfor. Denne type benyttes da der er skærpede krav til redningsveste i udlejningsbåde. De lettere svømmeveste er ikke godkendt som redningsvest. Ønsker du at medbringe din egen svømmevest ombord på båden, skal du være velkommen til det.
Der er gode og detaljerede søkort ombord – check at alle kort er der for det ønskede sejlområde. Der er som minimum GPS i alle bådene, og i de fleste er der også kortplotter. Kortplotteren kan dog godt sidde nede i kahytten.
Der er som regel meget færre afmærkninger i de sydlandske farvande end vi er vant til. Det er ikke fordi de er sjuskede, men fordi det oftest er meget nemmere at sejle her. Som regel kan du sejle, hvor der er vand, og basechefen plejer, af bitter erfaring, at være omhyggelig med at udpege skær og øer, som du skal være særlig opmærksom på ikke at ramme. Ved sejlads i Caribien, skal man være opmærksom på, at her anvendes ofte IALA system B, hvor man holder røde bøjer om styrbord, når man er for indadgående. Deres huskeregel hedder: ”Red Right Returning”. Dvs. man holder den røde bøje til højre, når man returnerer til havnen.
Natsejlads er IKKE tilladt i charterbåde. I skal ligge i havn eller have kastet anker inden det bliver mørkt.
Opstår der problemer undervejs i jeres sejlerferie, får man et kontaktnummer til basen, som man skal benytte sig af, inden man selv begynder at reparere noget eller lignende. Personalet gør, hvad de kan for at afhjælpe enten pr. telefon eller de kommer til jer. Finder man mangler, skal man meddele det til basen med det samme – det nytter ikke noget at ”gemme” det til afleveringen af båden, for så har personalet ikke haft mulighed for at udbedre manglerne, og en eventuel klage vil blive afvist med begrundelse om, at firmaet ikke har haft mulighed for at udbedre fejlen.
I modsætning til i Danmark lægger man til med agter mod kajen: man lader ankeret gå i passende afstand til kajen og bakker ind. Andre steder skal man trække en mooringsline op af vandet og fortøje – også med agter mod kajen. Det kræver lidt øvelse, men når man først har prøvet det nogle gange, er det intet problem. Hvis båden er udstyret med bovpropel, så pas på at den løse mooringsline ikke kommer i bovpropellen. Stram eventuelt slæbelinen til gummibåden op, så dens fortøjning ikke kommer i skruen ved denne manøvre. Se denne video om at lægge til i Middelhavet - både med og uden mooringsline.
Bådene har en landgangsplanke med ombord, der letter landgangen. Det er en dårlig ide at lægge langskibs ved kaj - man ligger alt for uroligt. Tip: Slå badestigen ned inden du fortøjer – Det gør det meget nemmere at komme op, hvis man er uheldig at falde i vandet i havnen.
Der kan være udlagt faste mooringsliner, så skal man ikke smide sit eget anker. Læs om det i waterpilot. Et skilt på kajen med et omvendt anker indikerer, at her må man ikke kaste anker. Der kan f.eks. være udlagt kabler på bunden. Pas på, at man ikke får mooringslinen i bovpropellen (Kølbåde) eller i en af skruerne på katamaner, hvor skruerne ikke sidder ret dybt.
I Caribien lægger man i udgangspunktet altid til ved en udlagt bøje. Der kan gås rimeligt tæt til kysten - vær dog opmærksom på korallerne. Mange koralrev med dets fantastiske dyre - og fiskeliv er blevet ødelagt af sejlere med en slæbende ankerkæde! Brug bøjer, hvor det er muligt. Der er mange steder udlagt fortøjningsbøjer = Night Time Moorings = “Moore Secure” der betales for at lægge ved disse bøjer. Der er nogle steder udlagt bøjer = “Day Time Moorings” i forskellige farver, der kun kan anvendes i dagtimerne ved ankring/dykning i beskyttede koralområder. I Virgin Islands får man en Day Time Mooring Permit - er betalt forud i bådlejen.
I Grækenland betaler man så at sige ingen havnepenge – max. €5 for en uge – men til gengæld er der heller ingen faciliteter. Man lægger til kajen ofte ved en taverna eller sammen med lokale fiskere, private lystyachter og/eller mindre færger, som sejler mellem øerne.
I Kroatien er der oprettet ca. 18 helt moderne ACI - marinaer med masser af gode faciliteter og en rigtig god service – f.eks. kommer der ofte en gummibåd fra marinaen jer i møde, når man nærmer sig, og de er jer behjælpelig med at finde en plads og med fortøjning – desuden ordner de papirerne hos havnemesteren. Det er forholdsvis dyrt i disse marinaer. Er der mange både, eller vil man ikke betale de dyre havnepenge – er der som regel mulighed for at bruge en mooringsbøje et stykke fra kajen. Dette er et meget billigere, men ikke gratis alternativ. For de øvrige steder i Middelhavet er havneafgifterne også noget dyrere end herhjemme – men serviceniveauet i marinaerne er generelt højt.
I Caribien ligger man som regel ved moorings-bøjer eller eget anker – en Day-time bøje er gratis og en Night Time Mooring koster typisk omkring $30.
Kroatien: I Kroatien kan det også være en fordel at reservere plads i en havn på forhånd. Dette kan bl.a gøres på www.my-sea.com Her kan man også se niveauet for havnepenge.
Grækenland: Først til mølle.
Mallorca: Til de offentlige havne (Ports IB). Ellers først til mølle
Italien: Her er det praksis at man kalder op på vhf så snart man er inden for rækkevidde af havnekontoret og reserverer plads.
I Caribien: koster en Night Time Mooring typisk omkring 35 dollar, og kan ikke reserveres på forhånd.
Basepersonalet kan henvise til nærmeste supermarked/købmand. De ved alt om hvor man lettest kan købe ind. Vi anbefaler alle, at man fylder godt op med proviant til turen. Indkøb er let – man skal have noget fra alle hylder, da båden er helt tom.
I Kroatien kan proviant bestilles på forhånd via Jam Yachtsupply
I Grækenland kan proviant bestilles på forhånd via Yachtness
Køb rigeligt drikkevand og drik ikke vandet i bådens vandhaner. Vores erfaringer siger, at man drikker ca. 1½ liter pr. person pr. dag.
Det anførte depositum/kautionsbeløb deponeres med VISA-/Euro-/Mastercard eller i kontanter. Husk at sørge for at forbrugsgrænsen på dit kort er tilstrækkeligt højt til at depositum kan spærres. På flere kreditkort er der af sikkerhedsmæssige årsager en maks. forbrugsgrænse på EURO 2.- 3.000. Denne grænse kan I hurtigt nå, når I skal starte med at spærre depositum for selvrisikoen på båden. Medbring flere kreditkort, og kontrollér inden i tager hjemmefra, at I har penge til ferien.
Beløbet refunderes efter skadefri tilbagelevering af båden i opryddet tilstand og til aftalt tid og sted. Der kan godt gå op imod tre-fire uger inden spærringen af sikkerhedsdepositummet ophæves på jeres kreditkort. Dette skyldes transaktionstiden mellem bådudlejer, kreditkortselskab og jeres bank.
Alternativt kan man hos nogle charterselskaber tegne en ikke-refunderbar risikoforsikring. Bådens forsikring dækker ikke forsætlige skader eller skødesløshed. Ved begge forsikringstyper er personerne ombord, personlige ejendele og ansvar ikke omfattet af forsikringen.
Man kan også inden man tager hjemmefra bestille en ekstern charterforsikring hos Pantaenius forsikring. Denne forsikring skal bestilles online, og dækker i tilfælde af uheld på ferien. Den forsikring, som kun dækker selvrisiko, kalder Pantaenius for ”Bond Insurance Plus og findes nederst på siden – vi kan ikke være behjælpelige med at tegne den. Det er en ekstern forsikring, så nede på basen spærrer du selvrisiko på helt normal vis. Hvis uheldet er ude, så har du tegnet en forsikringen hos Pantaenius, som dækker ved evt. skader.
Denne forsikring bestilles på dette link: Pantaenius selvrisiko forsikring
Der er på bådene et “cigarstik” til genopladning af videokamera og mobiltelefon. Medbring selv adapterstik. Det er en god ide at medbringe en inverter, som omformer 12 V til 220 V, så kan man altid lade tablets, kamera, mobiltlf. etc.
Vi anbefaler at lægge en ispose i bunden af boksen og kør med motoren min. et par timer dagligt, for opladning af batterier. Sluk evt. for boksen om natten. Der er meget andet ombord, der kræver strøm. Tip: Anbring risten fra ovnen i bunden af køleskabet, ovenpå isposen, så madvarer ikke bliver våde.
Der er opstillet rigeligt med affaldsbeholdere ved kajen i alle havne. Tip: Affald kan samles i sorte affaldssække og opbevares i ankerbrønden.
Smid aldrig papir i toilettet, men saml det i stedet i en plasticpose ved siden af toilettet. De fleste både er udstyret med holdingtank. Hvis ikke holdingtanken er tom, når du overtager båden, så sørg for at åbne ventilen som noget af det første, når du er kommet fri af havnen. Det er en rigtig dårlig start på ferien, hvis du skal starte med et tilstoppet toilet. Husk at tømme holdingtanken, før tilbagelevering af båden.
Formelt set gælder reglerne om tømning af holdingtanke også i Middelhavet, men praksis er en anden. Det er næsten umuligt at komme langt nok væk fra land, så man kan overholde reglerne. På mange både er det derfor normalt, at charterselskabet har blokeret ventilen i åben position til holdingtanken. Dette gøres fordi holdingtank og slanger i moderne både ikke er lavet i 100% lugttæt materiale. Det medfører, at der kommer en dårlig lugt på toiletter, når båden bliver 3-5 år gammel. Denne proces forsinkes, hvis holdingtanken ikke hele tiden er fyldt. Derfor er det helt bevidst at charterselskaberne laver denne ændring på bådene.
Når en båd bliver 2-4 år gammel, sker det ofte at målere for diesel, vand og holdingtank ikke virker længere. Pas på ikke at køre dieseltanken tom selvom måleren viser fuld tank. Brug sund fornuft kombineret med viden om at diverse tankmålere ikke fungerer ret længe.
I havnene ligger de fleste både med agterenden til kaj. Det kan være lidt uvant med denne ”Baglæns” parkering. Det er en god ide at lave en baktest som noget af det første, efter at man har forladt basehavnen. Sejl frem med 4-5 knob. Sæt båden i frigear. Tjek at båden styrer helt lige. Hold fast i roret og slå bak på motoren. Med stor sandsynlighed “trækker” båden til den ene side. Noter dig til hvilken side båden naturligt trækker, og brug det når du skal vælge hvilken vej rundt du vil dreje, når du skal ”parkere baglæns”. Som ved al anden sejlads er det en fordel, at båden arbejder med dig, og ikke mod dig i manøvrerne.
Tager du jollen på slæb, så træk den helt tæt på hækken, især hvis det er hårdt vejr. Pas på at den ikke kommer til at ligge ud for den varme udstødning.
Herhjemme i Danmark sejler du aldrig med åbne skylights. Når du kommer ned i varmen, er det fristende at åbne lugerne under sejladsen for at få lidt køligere luft ned i kahytten. Pas på, at specielt genuaskøderne ikke rykker skylights af, når man stagvender eller bommer.
Virker bruseren på agterdækket ikke, er det som regel fordi slangen er snoet. Der findes en luge i agterskottet i den side hvor bruseren sidder, hvor slangen kan snoes ud.
Se efter i hvilken retning de andre både har kastet deres anker, og kast det, så det ikke krydser. Lad det gå i god tid, der er masser af kæde. Når du forlader pladsen, så sejl ud (Træk dig ikke ud med ankerspillet) til ankeret og hiv det lige op, så er der størst chance for ikke at få et fremmed anker med op. Er uheldet ude, så slå et tov med et slipstik omkring den anden kæde, inden du slækker dit eget anker, og gør det fri. Tip: Fastgør plasticdunk og en medbragt line til ankeret, så du kan rykke det “Baglæns” op, hvis det sætter sig fast i klipperne eller i et andet anker. Ligger du for svaj, kan det også sikre at ankeret bider godt fast, hvis man sender en badende ud og løfte i linen, samtidig med at man giver lidt bak på motoren.
Hvis du er uheldig at få krydset anker, kan du se et tip til, hvordan du løser dette her.
Mange steder er der udlagt bøjer, som man kan overnatte ved. Vær opmærksom på, at der sikkert opkræves et beløb for dette. Tip: Når du vælger at fortøje ved en udlagt bøje, er det meget besværligt at nå ned og binde en fortøjning fast oppe fra stævnen. Det er meget nemmere at binde fortøjningen fast mens man sidder på badeplatformen. Herefter bakker man ned og gør fortøjningen fast i stævnen.
I skal være klar til at forlade båden skal være klar til at forlade senest på det aftalte tidspunkt, typisk kl. 9. Basen ser sig nødsaget til at opkræve et gebyr for hver times forsinket tilbagelevering. Båden afleveres i pæn og ryddet stand. Sengelinned aftages og affald bæres i land, også selvom der er betalt for obligatorisk slutrengøring. Husk at tømme køleskab og frostboks.
Båden overtages med fyldte dieseltanke og skal afleveres med genopfyldte tanke, hvis ikke andet er aftalt.
Sørg for at vandtankene er fyldt op inden afsejling fra basehavnen. Spar på vandet –bl.a. ved at undlade at vaske op under rindende vand. Tank op i god tid undervejs, hvor det er muligt. Hvis tanken bliver helt tom, vil pumpemotoren køre uafbrudt og dermed overophede – Sluk for den elektriske vandpumpe, hvis det sker. Der vil kun være varmt vand, når motoren har kørt i mindst 30 minutter. Efter brusebad i toiletrummet pumpes gulvvandet ud ved at aktivere pumpeknappen på væggen, hvis det ikke pumpes automatisk ud.
- Gælder også ved mellemlanding i forbindelse med sejlads i Caribien, Tahiti, Tonga etc.
Oplysningsforpligtigelser for rejsende til USA/via USA:
Fra den 12. januar 2009 stilles det skærpede krav til rejsende til USA under Visa Waiver programmet. Senest 72 timer inden afrejse skal der afgives en række oplysninger via hjemmesiden: https://esta.cbp.dhs.gov.
Det skal understreges, at afgivelsen af disse oplysninger, samt rigtigheden af disse, alene påhviler den rejsende. Manglende, eller mangelfuld afgivelse af oplysninger, kan medføre omfattende konsekvenser for den rejsende. Seatravel har intet ansvar for (korrekt) afgivelse af ovennævnte oplysninger, hvorfor Seatravel ikke kan blive mødt med krav, der måtte udspringe heraf grundet manglende, eller mangelfulde, oplysninger. Spørgsmål i forbindelse med afgivelse af oplysninger skal rettes til den amerikanske ambassade i Danmark – for flere oplysninger om denne se http://denmark.usembassy.gov/
Fra og med den 31. oktober 2009 er alle passagerer forpligtiget til at indgive følgende personoplysninger selvstændigt til deres rejsebureau eller luftfartsselskab for at kunne rejse til/via USA (registrering af APIS - Advanced Passenger Information System): * Navn som det fremgår af det pas man vil anvende ved indrejsen i USA. * Fødselsdato, som denne fremgår af passet. * Køn, som det fremgår af passet. * Pasnummer og udløbsdato og hvilket land der har udstedt passet. Det skal understreges, at der er skærpede sikkerehedsprocedure for bagage ved indrejse og mellemlanding i USA.
Ved første ankomstlufthavn i USA, skal man oftest selv skal tage sin bagage af bagagebåndet, og herefter aflevere bagagen ved toldekspeditionen, som sørger for den videre transport. Mange flyselskaber oplyser fejlagtigt ved check-in, at bagagen er tjekket igennem hele vejen, og at man først skal hente sin bagage ved slutdestinationen.
Vælg din destination nedenfor