Kanalkortbog over Bourgogne: Franche-Comté
Vi har et godt udvalg af kanalhåndbøger. Bogen findes om bord på båden, men rigtig mange bestiller den på forhånd til forberedelse af bådferien og for at have den som scrapbog til minde om bådferien.
Til hjælp med din ruteplanlægning er der en distance/time-tabel og antallet af sluser mellem de forskellige byer på vandvejene. Desuden indeholder bogen mange nyttige oplysninger for sejlads i det sydlige Frankrig f.eks. slusernes åbningstider, signaler, fartgrænser, nyttige adresser og telefonnumre til turistkontorer, markedsdage, museer m.m. samt en masse praktiske oplysninger for en sejlads på disse vandveje. Du finder detaljerede udsnit af et bestemt kanalafsnit og en turistbeskrivelse af afsnittet på engelsk, tysk og fransk. Bogen er rigt illustreret med fotos af kanalerne, turiststeder m.m.
Kanalkortbog nr 3:
Saone-floden, Seille-floden, Canal entre Champagne et Bourgogne, Canal des Vosges, Doubs-floden, Canal de Bourgogne, Canal de Rhone au Rhin og Canal de Centre
Saone floden forbinder Rhône-floden med det sejlbare netværk af vandveje i det nordlige Frankrig. Takket være sin strategiske beliggenhed har Saone-floden altid været en vandvej af største betydning. Selve floden er forbundet med et utal af kanaler og bifloder. Det er forbudt at lægge til under broer eller ved bøjerne. På floden er det bedst at fortøje til pontonerne og i byerne er dit ophold begrænset til 3 nætter. Der er fartbegrænsninger på floderne, som er bedst at overholde og man sætter farten ned, når man passerer fortøjede både. Sluserne er enten betjente eller automatiske. Der er nogle meget store sluser for den kommercielle trafik og disse sluser er altid bemandede. I byerne er der ofte markedsdage og det er hyggeligt at købe ind der sammen med de lokale. Mange steder er trækstierne omdannet til cykelstier og strækningen Dole- Niffer er en del af en cykelsti fra Nantes i Vestfrankrig til Budapest i Ungarn. I flere byer langs floden finder man museer, som udstiller ting som siden romertiden er faldet over bord eller på anden vis kommet i floden og så fisket op – en lidt sjov måde at opleve historien på ved et besøg der. I bogen finder du et uddrag at sejladsens historie på Saone-floden lige fra Romertiden. Der er mere end 2.000 vaskehuse langs floden – nogle meget enkle med kun 1 kar mens andre er meget mere skulpturelle med søjler og tag for at ligne græske eller romerske templer og mange er smukt restaurerede. På Canal de Vosges ligger Savoyeux tunnelen – 643 m lang og den er ensrettet, men lys angiver om passagen er fri og indsejlingen bevogtes af en slusemester. Der sejler nogle steder ”hotelbåde” (flodkrydstogbåde) og de er lange og kan ikke fortøje alle steder. Hvis du lægger til i en havn vælg så en plads ved enden af kajen og vær klar til evt. at flytte, hvis en hotelbåd vil lægge til. Nogle steder er der simpelthen markeret for deres tillægningssteder så der skal man ikke fortøje som lystbåd. Vinområder i det sydlige Bourgogne: Canal du Centre går gennem de sydligste bourgogne-vindistrikter. Nord for kanalen ligger bl.a. byen Santenay, som ligger i den sydligste del af Cote de Baune vindistriktet. I området udover de fantastiske vine finder man også rigtig gode restauranter og i byen Chagny finder man den berømte restaurant Lameloise med 3 Michelin stjerner.
Kanalkortbog nr 9:
Canal du Rhone au Rhin
Starten på sejlads på Doubs floden stammer fra at der i det 18. årh. blev fragtet træ/tømmer fra skovene til skibsbyggeri i Marseille og Brest. Men det var besværligt og tanken om at bygge en kanal opstod. Den franske revolution standsede projektet og først i 1834 sejlede den første båd kanalen. Rhône-Rhin-kanalen er en vandskels kanal med det højeste punkt 340 m over havet og der er 73 sluser på Saone-siden med en niveauforskel på 160 m. I begyndelsen af strækningen, hvor den kanaliserede flod går over i kanalen, er den mest spændende og smukke del. Nogle steder er kanalen temmelig smal og der kan kun passere 1 båd af gangen. Den kunstige kanal kan besejles hele året rundt, mens den kanaliserede del af Doubs er nem at sejle på om sommeren, men kan i foråret og efteråret være vanskeligere pga. af pludselige vandstandsændringer. For at gøre den nemmere for lystbåde bliver sluserne gjort mekaniske og der er opsat ventebroer i flere dele af floden. Mere end halvdelen af sluserne er manuelle, men lidt efter lidt bliver flere og flere mekaniserede.
Husk at bestille kanalkortbog sammen med din rejse!