Tak til Finn Andersen, som har skrevet nedenstående rejsebeskrivelse om sin sejlbådstur i farvandet omkring Dubrovnik. Læs også del 1 af hans rejsebeskrivelse, hvor du får flere af Finns gode tips til nye sejlere i Kroatien.

Vi er tre sejlerpar fra Isefjorden, som de sidste fem år har været på sejlerferie i Kroatien. Senest (i september 2017) gik turen til Dubrovnik.

Sejlområdet strækker sig fra Korcula i syd til Skradin og Zadar i nord. Mod øst afgrænses det af fastlandet, og mod vest af de yderste øer i skærgården.

Vil man udvide sejlområdet mod syd, anbefaler vi at finde en båd i Dubrovnik, eller en båd i Pula for at sejle mod nord.

Skærgården yderst ude vest for Biograd er en del af Kornati Nationalpark, og her skal man huske at betale for tilladelse til at ankre op. Du kan betale på charterkontoret i havnen. Glemmer man det, koster det en pæn bøde!

En hovedregel for området her er, at hvor der er vand, kan man sejle – også selvom det ikke er det, man forbinder med en skærgård i Skandinavien.

 

Vejr

I højsæsonen i juli og august blæser det typisk 0-3 sekundmeter døgnet rundt. Her er blå himmel, 25-30 graders varme og vandtemperaturer på langt over 20 grader. Det er vidunderligt på havet, men voldsomt varmt i havnene. Man lærer hurtigt at komme afsted om morgenen og først søge havn allersidst på eftermiddagen, hvis man da ikke vælger at ligge for svaj i sin egen lille bugt. De svage vinde betyder også, at der bliver meget motorsejlads.

 

Primo september, hvor vi sejler, kan også byde på meget varme og stille dage, men typisk er temperaturen faldet nogle grader, og der kan være dage, hvor det blæser med 5-7 sekundmeter. Vi har også oplevet regn og blæst på 10-12 sekundmeter, men da vand og luft stadig er varmt, er det fortsat sejlads i shorts og t-shirt. De fleste sejler alligevel i store både på 42-45 fod, så de klarer fint lidt vind og bølger.

 

Sejlerferie

Som ny sejler i Kroatien, som måske også er den første tur, hvor man har samlet en større besætning af familie eller venner, giver ofte en besætning med vidt forskellige niveauer af sejlerfaring og forskellige forventninger til ferien. Det kan give bagslag på en båd, hvor man lever tæt sammen og hele tiden skal tage fælles beslutninger om alt fra mad til bådorden og sejlplan. Så tag en god forventningssnak, inden I tager hjemmefra. Det er vores erfaring, at dette er en god idé!

Her er vores model:

Vi var fra første tur enige om, at det skulle være en slapper-bade-slikke-solskin-hygge-god mad-kolde øl-sejltur, og mindre en sejler-sejlertur med mange sømil på loggen.

Vi aftalte også, at drengene fordelte dagene imellem sig, hvor de som kaptajner havde det sidste ord vedrørende sejl eller motor, frokost- og badestop, ankring, havnemanøvre mv.

Pigerne indtager fordækket med bøger, tæpper og solcreme, og de kan til enhver tid overrule kaptajnen og forlange, at genuaen bliver halet hjem, hvis den skygger for solen.

Vi valgte også en mere afslappet bådorden, end vi praktiserer hjemme. Men på de store charterbåde er der også rigeligt med plads til at tørre tøj, personligt udstyr og sågar fendere på dækket!

Vi fandt undervejs en naturlig fordeling af madlavning og rengøring, hvor alle hjalp til.

Og præcis kl. 11:00 hver dag bliver der serveret G&T (Gin & Tonic) på fordækket og tømt holdingtank.

Det eneste vi har valgt at medbringe hjemmefra er rugbrød og lakrids og så naturligvis gin, som vi købte i lufthavnen. Køb endelig rigeligt med tonicvand, inden I sejler ud, da det kan være svært at finde i de små markeder, man møder på turen.

 

Vores sejlplan denne gang

Split-området indbyder til mange ugers ferieoplevelser. Vi har sejlet i området i fire uger sammenlagt, og vi har stadig lyst til at komme tilbage for at finde nye steder samt gense gamle destinationer. Det gode vejr og den flotte natur har også været en medvirkende årsag til, at vi har haft lyst til at vende tilbage!

 

Vi giver her to forslag til en uges sejlads, hvor de valgte havne/overnatning naturligvis kan skiftes ud med en hyggelig bugt for eget anker.

I højsæsonen er der trængsel i de populære havne og restaurantbugter, og kommer man sidst på dagen er kaj og bøjer optaget. Alternativet er eget anker eller at ankomme tidligt, hvilket dog er med risiko for at blive stegt i varmen.

Men, men, men – på vores første tur tog vi afsted med en løs sejlplan, sejlede ud i det blå og fik en fantastisk sejlferie. Så husk også at lade spontaniteten råde. Området indbyder til at gå på opdagelse og finde sine egne listige steder og billedskønne ankerbugter.

1.

Lørdag: Split-ankerplads ved Blue Lagoon (øen Drvenik Veli)
Søndag: Primosten
Mandag: Skradin
Tirsdag: Nationalparken Krka/Skradin
Onsdag: Bugten Prvic (øen Prvic)
Torsdag: Rogosnica
Fredag: Split

 

2.

Lørdag: Split-Milna
Søndag: Byen Vis (øen Vis)
Mandag: Blå Lagune (øen Besivo), ankerplads på østsiden af Vis
Tirsdag: Hvar (øen Hvar)
Onsdag: Stari Grad (øen Hvar)
Torsdag: Bol (øen Brac), Pucisca (øen Brac)
Fredag: Split 


I er velkomne til at kontakte os og høre mere om vores erfaringer fra både Split og
Dubrovnik. I 2018 sejler vi igen ud fra Split, og denne gang i en Bavaria 46

God vind!

Finn Andersen
Mobil: 29296329
Mail: finn.vagn@gmail.com